Showing posts with label EykaAndCook. Show all posts
Showing posts with label EykaAndCook. Show all posts

Friday, 9 September 2016

Blueberry Pancake!

..::Assalammualaikum::..
..::Hello::..
..::안녕하새요!::..
.
.
.
Long time no write.. hihihi..
.
.
Mood panaskan dapur tak merasuk diri ini lagi buat masa ni.. So the dish that easy for me is PANCAKE! 
Today's brekkie is Blueberry Pancake!
.
Mix all these ingredient: 
1. Flour / Tepung Gandum 
2. Egg / Telur
3. Sugar / Gula
4. Milk / Susu 
5. Melted butter / Mentega yang telah dicairkan
6. Baking powder / Serbuk penaik
7. Blueberry Jam
.
.
I don't have milk and baking powder this morning, so I just used anything that I have only.. 
You can also use BLENDER to mix all the ingredient,faster and fluffier.. 
.
.
Heat up your pan and let it cook..
.
.
YES! Not that attractive.. I made a mistake during mix the ingredient and this is the result.. Hihihi..
But still can be eat.. 
I ate it with Butter and Blueberry Jam.. Just like a waffle.. 
.
.
.
 The complete set of my unplanned breakfast.. Rarely cook for breakfast so not a good combination tho.. 
.
.
Bon Appetite for me! Lol!
.
.
Later guys!
.
.
..::Wassalam::..




Tuesday, 19 July 2016

Kuih Gunting

..::Assalammualaikum::..
.
.
Hello Hai 안녕하새요! 
.
.
Ke berapa kalinya Eyka tangguh nak tulis entry ni.. mood tak sampai katanya..
hihihi..
.
.
Entry kali ni, resepi dari nenek Eyka turun ke mak Eyka.. Mak pun turunkan kat Eyka.. 
Setiap tahun mesti buat untuk raya. Even lepas raya kalau dah habis pun kitorang akan buat lagi, nak topup yang dah habis..
.
.
Resepi: Kuih Gunting
.
.
Ikan bilis + Udang Kering + Jintan Manis + Jintan Putih = Kisar halus
Untuk tepung gandum 1kg, pakai 2 biji telur
.
.
Daun bawang + Daun Sup = Cincang halus
Senang gaul bagi rata dengan tepung nanti
.
1/4 dari bungkusan Margerine macam yang Eyka pakai ni..
Kalau Buttercup boleh pakai sebuku tu.. Cairkan untuk gaulkan dengan doh nanti
.
.
Tepung gandum 1kg + Tepung Ubi 1 cawan
.
.
Satu lagi Eyka lupa snap gambar, SANTAN! 
.
.
Campurkan semua bahan-bahan tadi. Tambah GARAM..
Masukkan santan dan marjerin tadi secara bergilir-gilir..
Uli doh sampai doh tak melekat ditangan dan lembut..
.
.
 Canai doh dan masak sekejap je atas non-stick pan untuk memudahkan urusan menggunting nanti..hihihi
Canai jangan terlalu tebal, jangan terlalu nipis.. teksture berbeza bergantung kepada ketebalan..
.
.
Dah siap gunting kecil-kecil, bolehlah mula goreng kuih gunting tadi..
Api kecil saja, jangan besar-besar.. Nanti cepat hangus..
Kuih gunting jadi macam ni lepas goreng.. 
Extra tips: Masa gaul doh, lebihkan marjerin agar lepas goreng nanti tak keras sangat.. Selesa buat kunyah-kunyah..
.
.
.
Give it a try! All the best!! 
Good Night! Good Bam!
.
.
..::Wassalam::..


Tuesday, 21 June 2016

Potato balls!

..::Assalammualaikum::..
.
.
.

Marhaban Ya Ramadhan! 

Selamat berpuasa eyka ucapkan kepada muslimin dan muslimat di seluruh pelosok dunia.. 

Ramadhan Al-Kareem to all Muslims worldwide..
.
.
.

Menu for today, Potato balls!
.
.

Saja cuba-cuba hari tu.. Bawah ni whatsapp kat kakak..dia pun nak buat katanya.. 
.
.
Cara-caranya: 
.
.
Nak penyeri sikit, letak daun bawang atau daun sup.. Eyka tak cukup bahan masa tu..
.
.
.
.
Tak banyak gambar yang ada, sebab kejar waktu berbuka..tapi lastly akan jadi macam ni yep! 
.
.
.
.
.
.
Eyka buat bulat-bulat kecil je.. Nak bgi cepat masak dalam.. Jangan lupa masukkan dalam FREEZER sekejap, kalau tak nanti pecah-pecah.. Nak sedap lgi, kentang tu jangan lenyek hancur sangat.. Biar ade beza texture tu.. 
.
.
.

Try it! enjoy it! 😁😁😁
.
.
.

Okay, bye bye! 
..::Wassalam::..

Friday, 15 April 2016

Garlic Bread

..::Assalammualaikum::..
.
.
.
Hello Hi 안녕하새요! 
.
.
.

.
.
Garlic bread done! 
.
.
Inspired by Writer Kim Poong from Please Take Care of My Refridgerator, I have made a simple and easy Garlic Bread.. 
.
.
.
1. Prepare your bread. 

2. Prepare your garlic mixing. Flour, black pepper, salt, italian herbs, hot oil and garlic as much as you want..


3. Coat it and fry it! 
.
.
.
Done! Simple right! 
.
.
.
Give it a try! 
.
.
.
..::Wassalam::..




Monday, 25 January 2016

Masak-masak


..::Assalammualaikum::..

Sementara tengah survey tempat Latihan Industri, Eyka masak-masak sikit.. Hihi

While I was looking for my Internship place, I've been doing a little cooking.. 

  >> Homemade Bubur cha cha
>> Ginger porridge with fried chillies anchovies 
>> Bubur Candil (Javanese food)
>> Potato cheese ball


..::Wassalam::..